88. Scratch en computationeel denken

Deze sessie is geannuleerd.

Grote ideeën verhelderd met Scratch

Inhoud

Inleiding

Scratch, de toegankelijke programmeeromgeving, is ontworpen met drie principes in het achterhoofd:

  • Low floor, als je kunt lezen kun je gaan programmeren;
  • Wide walls, wat je passie ook is, binnen Scratch kun je verdiepen door ermee te programmeren;
  • High ceiling, ook ingewikkelde zaken kunnen met Scratch bestudeerd worden.

Laatstgenoemde twee principes laten je met Scratch ook zaken onderzoeken als abstractie, parametrizering, algoritmiek en meer.

Inhoud

Scratch als platform is onverschillig over hoe je je resultaten bereikt. In een discussie als DRY vs. WET ("don't repeat yourself" resp. "waste everyones time") neemt Scratch geen standpunt in.

Wij gaan in deze sessie stilstaan bij voordelen van organisatie en abstractie.

Resultaat

Na deze sessie zal je beter begrijpen hoe informatica leunt op grote ideeën, algemene principes, en hoe je daar ook binnen Scratch voordeel van kunt hebben.

 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Een eerste kennismaking met Scratch graag vooraf.
Als je deze sessie wil volgen, ben je dus al vertrouwd met Scratch.

Lesmateriaal

Leskaart

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Programmeren

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per twee deelnemers
Mee te brengen

Er mag voor deze sessie een eigen laptop meegenomen worden.

Het besturingssysteem mag Windows, Mac OS X of Linux zijn. 

Zorg er voor dat je Chrome op voorhand hebt geïnstalleerd.

Om zelf tijdens workshop aan de slag te gaan (en om niet afhankelijk te zijn van internet) is het nodig dat je vooraf Scratch offline installeert.

Heb je geen laptop, maar wel een tablet? Dan moet er een alternatief voor Scratch geinstalleeerd worden: Pyonkee (iOS) en Pocketcode (Android) als voorbeeld. Maar bij voorkeur kom je dus met je laptop.

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker de nodige software. We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding, dat begrijp je wel ;)

Lesgever

Joek van Montfort
Lees meer over de expertise van Joek.


Korte titel : Scratch & Comput.

Deze pagina werd al 234 keer bekeken