90. Van Sketchup tot 3D printen

Printen van fysieke objecten

Inhoud

Inleiding

Rapid prototyping (in de volksmond 3D printen) is een technologie waarbij een product laagje voor laagje wordt opgebouwd en een digitaal ontwerp fysiek gemaakt kan worden.

Inhoud

Je wordt eerst geïntroduceerd in het 3D printen. Wat is er mogelijk, wat kan het in de toekomst zijn, welke printers zijn er (betaalbaar)?

Daarna ga je stap voor stap Sketchup leren. We behandelen de meeste tools om ontwerpen te kunnen maken en lossen de veel voorkomende fouten op.

Tegen het einde van de sessie gaan we op 4 Ultimakers zelf ontworpen schaakstukken printen (of andere kleine objecten naar keuze).

Je zal het proces leren om iets te ontwerpen, voor te bereiden en te printen.

Aan het einde van de sessie doen we ons best om je je schaakstuk mee naar huis te laten nemen (omdat het printen nog steeds wel even duurt, zal de grootte beperkt zijn).

Resultaat

Na deze sessie zal je meer kennis en kunde hebben in het 3D printen, een product laagje voor laagje door een 3D printer kunnen laten maken en een basis gelegd hebben met het 3D tekenen (Computer Aided Design).

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik

Meegenomen kennis

Al wat ervaring met Sketchup zou handig kunnen zijn. Experimenteer maar al even thuis, op voorhand.

Lesmateriaal

Syllabus

Sites

(NOS journaal item “printen in 3D”)

Makerbot, een andere open source 3D printer.

RepRap website

(De Wereld Draaid Door, 3D printen)

Thingiverse, een deelsite voor fysieke objecten.

Het kastelen project van fablab Utrecht, 3D printen in basisonderwijs

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Docenten met technische interesse - Derde graad / Groep 7-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Docenten met technische interesse
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Open bron
  • Hardware
  • ICT Innovatie & Techniek
  • STEM STEAM Maakonderwijs

Tijdstip

Namiddag (14u00-16u30)
Lokaal: E02
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Als je je laptop meebrengt, zullen we je op voorhand vragen om een aantal zaken te installeren. Software en drivers.

Nog voor de ICT-praktijkdag plaatsvindt, zullen we vragen naar bevestiging, of de installatie gelukt is.

Voor wie het niet lukte en voor wie geen laptop meebrengt, voorzien we zelf een laptop (waarschijnlijk wel met AZERTY-toetsenbord).

Lesgever

Geert Roumen
Lees meer over de expertise van Geert.


Korte titel : Sketchup 3D printen

Deze pagina werd al 2322 keer bekeken