Overzicht van alle sessies


Op deze 2de Nederlandse ICT-praktijkdag vind je - vergeleken met de 30ste editie in Gent - de nieuwe sessies door hierboven te filteren op LABELS: NIEUW.

Instructies

Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een label, thema, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.

Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie of een workshop .

De deelnameprijs is € 145 (incl. BTW).

Meer info over de betaling ...

Tweet jouw reactie @ictdag met #ictdagnl2 of mail ons.

Er kan niet meer worden ingeschreven voor de sessies van deze ICT-praktijkdag.

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Een website maken met Joomla! (DAGSESSIE)

Het populaire CMS van A tot Z

Na deze sessie kun je:

  • een eenvoudige website maken (pagina's aanmaken en koppelen aan een menu);
  • een template licht aanpassen;
  • een eigen menu ontwerpen en positioneren;
  • de methodiek van extensies installeren onder de knie krijgen.

Gelieve de richtlijnen bij "Mee te brengen voor deelnemer" zorgvuldig te lezen indien je wenst te werken met je eigen laptop. Je mag mij altijd op voorhand mailen als je vragen hebt. Stuur een e-mail naar info@informaticavo.nl.


2

Netwerken, beveiliging en BYOD: Professionele tips en trucs

Cyberbedreigingen bij scholen (en wat er kan mislopen!)

Na deze sessie zal je:

  • beter weten wat er misloopt in je netwerk;
  • beter weten wat de echte bedreigingen voor scholen zijn;
  • beter weten hoe je je beveiliging kan verbeteren;
  • beseffen waarom je huidige beveiliging niet perfect is.

 


3

Op zoek naar geschikte ICT-tools? Weten wat werkt en waarom.

Van leerdoel, over werkvorm naar een geschikte ict-tool!

Na deze sessie zal je:

  • aan de hand van een menukaart de juiste tools kunnen kiezen voor je lesdoel en werkvorm;
  • aan de slag kunnen met enkele ict-tools;
  • beschikken over een lijst met tools en bijhorende handleidingen.

4

Masterclass onderwijs verblenden. Maak je mix met een... bordspel

Een originele aanpak om leermiddelen te maken en veel tools te leren

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie:

  • ken je de training 'activerende didactiek met ICT' en weet je hoe je die zelf kunt inzetten in jouw school
  • weet je in grote lijnen hoe je jouw eigen onderwijs opnieuw kunt ontwerpen als blended onderwijs. 
  • kun je bewuste keuzes maken bij de inrichting van je onderwijs als het gaat om een (eventuele) inzet van ICT daarin. 

5

Flipped classroom en microleren

Maak leermiddelen, werk samen en leer online: Xerte Online Toolkits

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • weten wat Flipped Clasroom is (basis)
  • weten wat Microleren is (basis)
  • weten hoe je modules kunt maken met Xerte Online Toolkits
  • weten hoe je deze in je klassituatie kunt gebruiken
  • thuis verder aan de slag kunnen met Xerte Online Toolkits om nog meer te oefenen en uit te proberen hoe je leermaterialen maakt.  

7

Prezi: Presentaties online maken (Beginners)

Vernieuwend en opvallend presenteren!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je een presentatie in Prezi ontwikkeld hebben.


8

Bloggen is leren - Een weblog maken met Wordpress

De ins en outs van het maken en het bijhouden van een weblog

Na deze sessie zal je:

  • een mening hebben over de waarde van weblogs in onderwijs;
  • de basisbeginselen van een Wordpress.com weblog kennen en geoefend hebben;
  • een eigen weblog hebben;
  • een eerste blogpost hebben;
  • met elkaar uitgewisseld hebben hoe jij zelf of jouw leerlingen weblogs kunnen gebruiken.

9

Google Apps (Drive, Gmail, Calendar, ...): Intro voor beginners

(Samen)werken in de Google Cloud - Sessie op Chromebooks

Na deze sessie zal je kunnen werken met de belangrijkste apps die Google ter beschikking heeft. Je zal versteld staan van de interactiviteit en vlotte samenwerking die je met Google in je klaspraktijk kan integreren.


10

Probeer een van de 40 digitale lesmethodes op Learnbeat

Voeg je eigen lesmateriaal toe, volg je leerlingen op de voet

Na deze sessie kun je zelf aan de slag met een interactieve lesmodule. Je kunt deze kosteloos tot het eind van het schooljaar gebruiken met je klassen. Je hebt meer inzicht verworven omtrent mogelijkheden en tools van digitale didactiek. Hoe je zelf een leerlijn kunt maken of aanpassen. Hoe je gebruik kunt maken van dashboards en feedback. En hoe je leerlingen gepersonaliseerde leerroutes kunnen volgen.


11

NIEUW: Activerend lesgeven met LessonUp!

Ontdek de nieuwe manier van lesgeven, 7000 collega's gingen je voor

Aan het eind van de workshop heb je zelf een interactieve (!) digitale les gemaakt in LessonUp, een les die je de volgende dag meteen kunt geven.

Het allerbelangrijkst is dat je daarnaast ook veel hebt opgestoken over de digitale didactiek achter LessonUp en hoe je het effect van jouw les op je leerlingen vergroot.

Je hebt geleerd hoe je een actieve klas creërt zónder dat je hiervoor eerst 3 maanden op cursus moet.

Je leert ook hoe je inzicht krijgt in de voortgang van je lee…


12

Bouw een prachtige website met Jimdo.com

Zo eenvoudig dat je dit samen met je leerlingen zou kunnen doen

Na deze sessie zal je:

  • een eigen Jimdowebsite gemaakt hebben en gepubliceerd op internet;
  • merken dat  het niet zo moeilijk is om dit te doen;
  • templates kiezen en aanpassen naar eigen behoefte;
  • menu's en submenu's maken met een eenvoudige muisklik.
  • merken dat invoegen van allerlei apps zoals Youtube, Google agenda, muziek,,... kinderspel is.

13

Maak boeiende & interactieve oefeningen met Bookwidgets!

Creatief en in een handomdraai

Na deze sessie

Kan je een interactieve quiz maken & verbeteren. De resultaten verbeteren en feedback geven aan je leerlingen.

Je hebt notie van de diverse vraagtypes binnen Bookwidgets en je kan de oefeningen in een andere taal instellen. Je weet hoe je de oefeningen kan delen met collega's en leerlingen.  Je hebt een idee hoe je de oefeningen kan bekijken/beheren.

Bookwidgets zal nog weinig geheimen hebben! Tevens ontvang je een voucher om langer da…


14

Wat kan er allemaal (nog meer) met de online Prowise Presenter?

Hoe maak ik mijn les eenvoudig leuker, effectiever, interactiever?

Na deze sessie zal je een interactieve les hebben gecreëerd met de gratis online Prowise Presenter software. Met name de bijna 200 gereedschappen, het vele reeds gedeelde lesmateriaal en het onderdeel ProConnect/ProQuiz zorgen ervoor dat alle leerlingen ook echt actief aan de slag kunnen gaan.


15

Gedifferentieerd digitale leermiddelen inzetten met i3LEARNHUB

Werken met i3LEARNHUB als bordonafhankelijke software

Na deze sessie zal je:

  • aan de slag kunnen met de basic i3LEARNHUB bordonafhankelijke software;
  • je leerlingen in individueel of kleine groepjes aan de slag laten gaan;
  • op maat info doorgeven; 
  • je klasorganisatie anders bekijken. 

16

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


17

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Instructievideo's aanmaken met Office Mix en ActivePresenter

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

Instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd.

Instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer.

Instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, … .

Instructievideo’s kunnen voorz…


18

Activeer je leerlingen via interactieve presentaties met Nearpod

Create - Engage - Assess

Na deze sessie:

  • heb je goed nagedacht over de effectiviteit van klassikale instructie;
  • kun je een Nearpod-presentatie (NPP) maken op basis van een bestaande les;
  • weet je hoe je vakinhoud en interactieve elementen kunt toevoegen aan een NPP;
  • weet je hoe een NPP kunt gebruiken in verschillende leersituaties;
  • ken je het verschil tussen Nearpod Live en Nearpod Huiswerk;
  • weet je hoe je inzicht krijgt in de ontwikkeling van leerlingen;
  • heb je inzicht in hoe je data uit de …

19

Maak je interactief lesmateriaal met iBooks Author

Een lesbrief of iBook maken met multimedia, links, widgets, toetsen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie heb je een interactieve lesbrief of een aanzet voor een iBook die je direct kan inzetten bij het leren met iPads in je klas. Je hebt gewerkt met afbeeldingen, filmpjes en andere interactieve elementen.


20

Tablets in het onderwijs: StaVaZa - Do's en don'ts (SecOnd / VO)

Een mix van presentatie en hands-on over tablets in het onderwijs

Na deze interactieve presentatie heb je voldoende do's en don'ts meegekregen om te starten of verder (liefst beter) te doen met tablets op school.


21

Werken rond mediaopvoeding met de iPad in verschillende vakken

Aan de slag met Kikaklu, Flipagram, Aurasma, QR-codes, ...

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je weten aan welke voorwaarden je klasgebeuren moet voldoen en welke nuttige apps leren er zijn om onmiddellijk in te zetten.


22

Zoeken op internet: relevante informatie voor kinderen vinden

Over Slim Zoeken en JouwZoekmachine.nl

Na deze sessie zal je:

  • kinderen en jongeren de weg kunnen wijzen bij het zoeken op internet;
  • hebben ervaren hoe moeilijk internet is voor kinderen en jongeren 
  • de verschillen begrijpen tussen Google en JouwZoekmachine.nl;
  • de kwaliteit van de gevonden informatie zien groeien;
  • veel tijd kunnen besparen bij het zoeken op internet;
  • het belang onderkennen van het leren van zoekvaardigheden.

23

Aan de slag met diverse online tools om je onderwijs te verrijken

Maandag 'live' : Youtube-instructiefilmpjes, maar nu live!

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je in staat zijn om jouw lessen te verrijken met diverse tools.


24

Differentiëren in je les met ICT-toepassingen

Aan het werk met apps en websites voor instructie, Q&A en toetsing

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie ben je in staat om elke belangrijke les digitaal aan te bieden zodat herhaling in de klas niet meer hoeft. Leerlingen die het lastig vinden kunnen vanaf nu 24/7 bij de uitleg en de oefeningen. Leerlingen die uitdaging willen kunnen een andere rol vervullen in de les. De vrijgekomen tijd in de les weet je vervolgens nog effectiever te gebruiken als ondersteuner van het leerproces. Alles met het doel om alle leerlingen maximaal te bedienen in hun leerbehoefte.


25

Leren met interactieve media (o.a. Nearpod Kahoot Padlet vlog...)

Van individueel verwerven naar actief samen leren

Na deze sessie kun je:

  • levendiger presentaties houden;
  • interactieve en sociale media inzetten als leermiddel;
  • meer interactie tussen docent en lerenden, en lerenden onderling realiseren;
  • leren zichtbaar maken;
  • door meer samenwerkend leren kennisconstructie bevorderen;
  • meer leerlingen motiveren en de betrokkenheid verhogen.

26

Arrangeren met Stercollecties VO-content in elo en Wikiwijs

Zowel voor wie toegang heeft to VO-content als wie dat niet heeft

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • kennisgenomen hebben van praktijkvoorbeelden VO-content stercollecties (biologie en geschiedenis) in combinatie met andere digitale content als vervanging van de methode binnen de Elo It's Learning;
  • weet je meer over differentiatie (basisroute-herhalingsroute-verrijkingsroute) met koppelingen van de slo leerdoelen;
  • heb je voorbeelden van digitale toetsen met digitale rapportage van de RTTI doelen gezien;
  • heb je basisstappen gezet tot het uploaden van le…

27

360º foto en Hologram maken en deze gebruiken in de klas.

Optimaal onderwijs gebruik maken van de nieuwste smartphone functies

Na deze sessie zal je niet meer schrikken van de laatste ICT-trends maar meteen mogelijkheden zien.

Je weet hoe je de 360 graden foto binnen het onderwijs kunt inzetten en hoe je leuk gebruik kan maken van de hologram.

Je gaat naar huis met je zelfgemaakte hologrampiramide en een uitgewerkte les voor het inzetten van de 360 graden foto's binnen de school.


28

Kleppen Dicht! Leidinggeven aan Leren & ICT

Handvatten voor concrete stappen naar zinvol gebruik van ICT

Na deze sessie heeft de deelnemer beelden bij zinvol gebruik van ICT in en rond het onderwijs en heeft hij/zij input en handvatten om de schoolvisie te relateren aan het gewenste ICT-gebruik en om concreet beleid te maken, danwel activiteiten te organiseren.


29

Werken aan (21e eeuwse) vaardigheden in de les: Diverse tools

Samen aan de slag met ICT-toepassingen en BYOD

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie:

  • heb je een beter beeld van de 21e eeuwse vaardigheden;
  • heb je ervaren hoe je de ontwikkeling van vaardigheden kunt integreren in jouw opdrachten;
  • heb je voorbeelden gezien van opdrachten waarbij aan de 21e eeuwse vaardigheden wordt gewerkt;
  • heb je manieren ontdenkt waarop je de vaardigheden kunt beoordelen;
  • heb je eigen materiaal ontwikkeld om in jouw lessen met (één van de) vaardigheden aan de slag te gaan.

30

Design your education backwards

Onderwijs ontwerpen met ict

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je thuiskomen met een onderwijsontwerp dat direct toepasbaar is de volgende dag. Dat betekent niet dat het kant en klaar is maar dat je een goede basis hebt om mee door te gaan.

Daarnaast heb je een ontwerpmethode leren kennen die je zelf gemakkelijk kunt toepassen met collega's op jouw school.


31

Leren innoveren

Do's & don'ts

Na deze sessie zal je goed kunnen uitleggen waarom je ict wil implementeren op school en de strategie die je hierbij wilt hanteren. Daarbij ben je in staat om deze keuzes leerpsychologisch wat beter te kunnen onderbouwen dan voorheen! Er is dus aandacht voor zowel de organisatorische- als onderwijskundige benadering.


32

Gepersonaliseerd Leren is mensenwerk - Ieder mens is uniek

Kunskapsskolan als lerende organisatie

Na deze sessie zal je beter begrijpen welke uitdaging gepersonaliseerd leren vormt. Maar ook hoe mooi het resultaat zal zijn: gemotiveerde leerlingen!


33

Jongeren online, een hele uitdaging!

Interactieve presentatie over online (probleem)gedrag van jongeren

Na deze sessie zal je:

  • een aantal concrete handvatten hebben om met dit onderwerp in je klas aan de slag te gaan;
  • meer kennis hebben over dit onderwerp;
  • je je beter kunnen verplaatsen in de online leefwereld van jongeren. 

 


34

Zelf snel lesmodules maken met de Omnidu app (voorheen: Op Maat)

Allerlei oefenvormen. (Buiteng) Lager Onderwijs / Speciaal Onderwijs

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf een lesmodule (omnidule) te maken en te vullen met eigen audio en foto's, filmpjes e.d. Ook laten we je ervaren wat de meerwaarde voor je onderwijs is en zullen we laten zien hoe je de oefeningen via de app en/of laptop kunt maken, delen en afspelen.


35

Leren programmeren met LEGO Education WeDo (Basisonderwijs)

Eenvoudig bouwen en programmeren

In deze sessie stappen we in de wereld van voetbal. Het ene team maakt een voetballer, terwijl het andere team de doelman bouwt. Er wordt getest en de voetballer of de doelman wordt verbeterd. Daarna kan een wedstrijd natuurlijk niet ontbreken.

Ook de andere mogelijke bouwwerken worden aan jullie gepresenteerd, zodat je weet rond welke thema's je allemaal lessen kunt opbouwen.

Na deze sessie zal je je leerlingen kunnen helpen bij: 

  • leren bouwen en programmeren adhv probleemoplossen…

36

Robotica met LEGO MINDSTORMS Education EV3: Basis ('Deel1')

Ontmoet de nieuwe LEGO-robots, ideaal voor STEM-onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de EV3 hardware;
  • inzicht hebben in de EV3 software;
  • motoren kunnen besturen;
  • verschillende sensoren kunnen gebruiken;
  • een eenvoudig programma kunnen schrijven in de EV3-software;
  • zelf in staat zijn om verder te leren werken met de EV3 software
  • Toepassing van een STEM-les.

Een voorsmaakje: LEGO Education Classroom


37

CS Unplugged: Programmeren zonder computer

Inspirerende, eenvoudige ideetjes voor 'Informatica zonder draadjes'

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • een idee hebben van hoe computers gegevens representeren;
  • weten hoe gegevens in netwerken foutloos doorgegeven worden;
  • weten dat computers niets magisch zijn, omgekeerd: magie is meer iets als computers.

38

Starten met programmeren in Scratch

Scratch als verwerking van de lesstof

Na deze sessie kun je zelf een introductieles programmeren in Scratch geven. Je  hebt kennis van de mogelijkheden om programmeren te integreren in je lessen. Je bent bekend met bronnen om te programmeren. Je hebt voorbeelden gezien van zelfgebouwde machientjes van LEGO WeDo en MakeyMaKey, die je kunt programmeren met Scratch.


39

Creatieve mogelijkheden met Arduino: opensource ontwikkelbord

Koppel informatica aan fysieke objecten Informatica voor elektronica

Na deze sessie zal je meer praktijkervaring hebben opgedaan met Arduino (een open-source hardware microcontroller board), de basisprincipes van de code onder de knie hebben en meer zicht hebben op elektronica.


40

3D-denken en 3D-ontwerpen begint met Tinkercad

3D-tekenen: lage leercurve en geschikt vanaf primair onderwijs

Resultaat

Tijdens de workshop gaan we aan de slag om jou de basisbeginselen van het 3D-tekenen bij te brengen met het programma Tinkercad. Dat geschikt is voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar. De leercurve is relatief kort. En het bevordert het ruimtelijk denken. Ook gaan we je ontwerp "slicen" met Cura, een benodige tussenstap voor het 3D printen. Na deze sessie (en blijven oefenen) kan je het inzetten in de klas volgens de onderz…


41

Kunst en robotica in de klas

Programmeer jouw eigen kunstrobot

Na deze sessie ben je overtuigd dat kunst en robotica hand in hand samengaan! Bovendien heb je na deze sessie geleerd hoe je jouw eigen robot bouwt én programmeert.


42

Minecraft in de klas

Hoe stimuleer je ontwerpend leren en creativiteit?

Na deze sessie kun je overleven in Minecraft. Je weet hoe de game werkt en hoe je rijke samenwerkingsopdrachten kunt geven aan leerlingen. Je leert hoe je Minecraft in jouw klas kunt inzetten ten behoeve van ontwerpend leren en het ontwikkelen van creativiteit. Je leert hoe je eigen werelden met educatieve opdrachten kunt voorbereiden.


17

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Instructievideo's aanmaken met Office Mix en ActivePresenter

Na deze sessie zal je:

Instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd.

Instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer.

Instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, … .

Instructievideo’s kunnen voorz…


24

Differentiëren in je les met ICT-toepassingen

Aan het werk met apps en websites voor instructie, Q&A en toetsing

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie ben je in staat om elke belangrijke les digitaal aan te bieden zodat herhaling in de klas niet meer hoeft. Leerlingen die het lastig vinden kunnen vanaf nu 24/7 bij de uitleg en de oefeningen. Leerlingen die uitdaging willen kunnen een andere rol vervullen in de les. De vrijgekomen tijd in de les weet je vervolgens nog effectiever te gebruiken als ondersteuner van het leerproces. Alles met het doel om alle leerlingen maximaal te bedienen in hun leerbehoefte.


52

Leren en lesgeven met iPads in het voortgezet onderwijs

8 elementen van een succesvolle implementatie (en veel voorbeelden)

Na deze sessie:

  • kun je je een beeld vormen van een implementatie van iPads op een middelbare school;
  • kun je aan de slag met een aantal (onderwijskundige) apps;
  • heb je tips/ideeën om zelf te starten met iPads;
  • heb je een aantal concrete voorbeelden gezien van een goede onderwijskundige inzet van tablets. 
  • heb je een flink aantal concrete bronnen en praktisch ondersteunend materiaal om je eigen implementatie tegen het licht te houden

53

Auteurstool Xerte: Basis

Interactief lesmateriaal maken voor alle devices!

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • op een zeer eenvoudige manier interactief lesmateriaal kunnen aanmaken;
  • zelf verbeterende oefeningen kunnen maken;
  • in staat zijn een leerpad te ontwikkelen in de nieuwe versie van Xerte;
  • een eigen thema maken en toepassen op je leerpaden;
  • een leerpad kunnen exporteren naar scorm;
  • een leerpad kunnen uploaden naar een leeromgeving.

54

Masterclass e-learning bouwen: écht interactief !

Inspirerend: maak online modules in een paar simpele stappen.

Na deze sessie:

  • weet je hoe je een productiestraat voor de bouw van e-learning kunt organiseren;
  • ken je de onderwijskundige opbouw van e-learning aan de hand van het ontwerpmodel 'mentale handelingen';
  • weet je hoe je leraren (de inhoudsdeskundgen) kunt onlasten en tegelijkertijd tóch eigenaar en ontwikkelaar van e-learning kunt laten zijn.

55

Flip de klas: Maak je eigen instructiefilmpje!

Creatief & effectief aan de slag met video - Een overzicht van tools

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • meer zicht hebben op de technische mogelijkheden voor het maken van instructiefilmpjes;
  • minder schroom hebben om je kennis te verpakken in een instructiefilmpje;
  • een zelfgemaakt filmpje hebben, dat direct kan worden gebruikt.

56

Samen aan de slag met '#Mediawijsheid in de klas'

Hoe maak je jongeren mediawijs?

Na deze sessie kan je:

  1. adviseren waarom het van belang is om aandacht te besteden aan mediawijsheid in het onderwijs;
  2. uitleggen wat mediawijsheid is en welke 9 competenties mediawijsheid samen vormen;
  3. uitleggen dat aandacht voor mediawijsheid binnen onderwijs breed noodzakelijk is en wie welke rol hiervoor moet vervullen;
  4. minimaal twee concrete werkvormen: ‘leren focussen’ en ‘gebruik van sterke wachtwoorden’ toepassen in het onderwijs;
  5. aan de h…

57

Prezi: Hoe ga je van 'Good' naar 'Great'?

Prezi voor gevorderden

Na deze sessie heb je een Prezi gemaakt die optimaal gebruik maakt van alle mogelijkheden. 


58

Een wiki maken met Pbworks + Tips voor klasgebruik

Leer hoe je met je klas kan werken met een wiki

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie weet je hoe je met een wiki kunt werken in je klas. Welke werkvormen en opdrachten zijn er mogelijk met een wiki en hoe richt je dit dan in. In de workshop is er ruimte om na te denken over een opdracht voor je eigen les en om deze vorm te geven. Zo raak je geïnspireerd om na de workshop met een wiki aan de slag te gaan in je klas of les.


59

Google Apps - Minder gekende toepassingen in het onderwijs

Classroom, Forms & Sites - Voor gebruikers, niet voor beheerders

Na deze sessie zal je vlot kunnen werken met Google Classroom, Google Sites en Forms.


60

Maak enquêtes, toetsen, ... met Google Formulieren

Workshop met focus op Google Forms. Word expert in 2,5u!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie kun je:

  • zelfstandig een Google Formulier aanmaken;
  • een Google Formulier laten invullen;
  • de antwoorden op het Google Formulier raadplegen;
  • een Google Formulier koppelen aan een Google Spreadsheetdocument;
  • een Google Formulier delen.
  • een toets maken die automatisch wordt nagekeken.

Na deze sessie heb je de kennis om een Google Formulier te integreren bij jou op school of in jouw klas: een andere manier om toetsen, enquêtes, ... af te nemen. 


61

Chromebooks en Google Classroom

Dé tools om je klas volledig te digitaliseren!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • van start kunnen gaan met  Google Classroom;
  • leerlingen toeveoegen aan je klas;
  • opdrachten kunnen maken, digitaal uitdelen, quoteren en teruggeven;
  • video-instructies toevoegen aan je opdrachten;
  • meekijken bij andere leerkrachten;
  • lesmateriaal toevoegen aan je klas;
  • opdrachten hergebruiken.

 


62

Verhalen vertellen met de Green Screen

Speel de hoofdrol in je eigen film

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe een green screen werkt;
  • zelf een green screen kunnen gebruiken;
  • in de klas concreet aan de slag kunnen met de green screen als verwerkingsmethode;
  • de hoofdrol hebben gespeeld in je eigen verhaal.

63

Moovly: Leer & maak creatieve animatiefilmpjes voor het onderwijs

Na deze sessie zal je in staat zijn om eenvoudige (animatie)filmpjes met Moovly te maken en deze (bewust) in te zetten in het onderwijs. 


64

Bouw je Symbaloo Lesplan met digitaal lesmateriaal (gratis tool)

NIEUW van Symbaloo: Zet de eerste stap naar gepersonaliseerd leren

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf een digitaal lesplan te maken met divers digitaal lesmateriaal en de leerlingen het lesplan te laten uitvoeren. Zo ontstaat een gepersonaliseerde leeromgeving met digitaal onderwijsmateriaal op maat.

Ook zul je in staat zijn om de bijbehorende statistieken te interpreteren.

In de Symbaloo marktplaats kun je Lesplannen vinden die al zijn gepubliceerd door andere docenten. Die kun je gratis gebruiken!

 


65

Gamification in i3LEARNHUB met Activity Builder én iMO-LEARN

Bewegend leren naar de klas brengen. Maak zelf je les interactief!

Na deze sessie zal je:

  • zelf aan de slag kunnen met i3LEARNHUB;
  • zelf boeiende interactieve lessen kunnen maken;
  • aan de slag kunnen gaan met  iMO-LEARN en creatieve oefeningen kunnen bedenken.

66

Interactieve dashboards maken in Excel: Visuele dataweergave

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren

Na deze sessie zal je een Excel dashboard kunnen maken waarbij je de gegevens op een efficiënte, overzichtelijke en flexibele manier visualiseert. In één oogopslag heb je de essentiële kerngetallen.


67

OneNote als digibord en klaslokaal: Notebook & Classbook

Onbekend maakt onbemind. Jouw online digitaal klaslokaal!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • OneNote gaan waarderen als verlengstuk van je dagelijks werken;
  • inzien dat OneNote Classroom als ELO goed te gebruiken is;
  • OneNote misschien wel gaan inzetten als digitale klas.

68

Grafisch, verfrissend en chique presenteren met Sway

Is de/een nieuwe Prezi opgestaan?

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • alle kneepjes kennen om een presentatie aan te maken met Sway
  • een aantal verschillende toepassingsvormen van Sway ontdekt hebben
  • een aantal handige basis verwerkingen en bewerkingen op foto’s kunnen toepassen

Bekijk zeker ook de inhoud van deze sessie.


69

Meer leerrendement met Office 365 Education in de klas

Haal meer uit je les met blended learning icm Office 365 Education

Na deze sessie:

  • beheers je de basiskennis over Office 365
  • kun je Office 365 op een overtuigende en efficiënte manier inzetten in de les;
  • heb je kennis gemaakt met verschillende soorten digitale didactiek;
  • haal je tijdwinst in je lessen door ICT/Office365 zijn werk te laten doen;

70

Sociale media op school: StaVaZa - Do's en don'ts (SecOnd / VO)

Stand van zaken na 5 ICT-praktijkdagen over sociale media op school

Na deze sessie zal je do's en don'ts meegekregen hebben om te starten of verder (liefst beter) te doen met sociale media op school.


71

Afstandsonderwijs via sociale media: Hallo Wereld!

Inspirerend praktijkvoorbeeld: Prijswinnend internationaal project

Na deze sessie zal je:

  • Concrete lesideeën hebben om morgen sociale media en web 2.0 tools in te zetten in je eigen lespraktijk. 
  • Zien dat het niet 'eng' is om met deze toepassingen aan het werk te gaan. Iedereen kan het! 
  • Een project ontworpen hebben om direct in praktijk te kunnen brengen!
  • Vakoverstijgend en eventueel groepsdoorbrekend kunnen werken, afgaande op doelen en niet op methodes.

72

Aan de slag met je eigen online profiel

Mediawijs solliciteren/op stage --> Practice what you preach!

Na deze sessie zal je:

  • weten wie je online bent en hoe je daar invloed op uit kunt oefenen;
  • een up-to-date LinkedIn profiel hebben;
  • een goede profielfoto hebben;
  • weten hoe je van "werknemer naar merknemer" kunt gaan;
  • jezelf kunnen pitchen en daar online tools bij gezien en gebruikt hebben;
  • de leerlijn mediawijs solliciteren kennen en  je weet welke onderdelen je kunt gebruiken in jouw lessen.

73

Verken en leer werken met tientallen educatieve online tools

Zelfgestuurde sessie waarin je uit een assortiment aan tools kiest

Aan het einde van de sessie beheers je de basis van de de door jou gekozen tools voldoende om er zelf mee aan de slag te gaan en kan je in een later stadium bij problemen terugvallen op mailondersteuning van de lesgever.


75

Aan de slag met ICT in je les [BEGINNER]

Met kleine aanpassingen ICT in je lespraktijk realiseren

Na deze sessie kun je een ICT-toepassing in de les inzetten die je het lesgeven makkelijker maakt! (Educaplay/LearningApps/Prowise Presenter/Yurls).

Je maakt kennis met de opbrengst van ICT in je les. Wat dacht je van tijdwinst, meteen nagekeken opdrachten en blije leerlingen?!


76

WikiWijsMaken voor beginners

Eenvoudig en gratis online platform om leermiddelen te maken

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • een eigen Wikiwijs-account hebben;
  • een idee hebben van wat je allemaal met Wikiwijs zou kunnen doen;
  • lesmateriaal kunnen vinden dat je direct in de les kunt gebruiken;
  • gevonden lesmateriaal naar eigen wensen kunnen aanpassen;
  • zelf opdrachten kunnen maken die je direct kunt gebruiken;
  • verschillende kleine opdrachten kunnen combineren tot een grotere opdracht.

77

Aan de slag met Virtual Reality in de klas

VR leren en ontdekken - Google Expeditions

Na deze sessie zal je een goed beeld hebben van de meerwaarde van virtual reality voor het onderwijs en weet je welke gave VR-apps er zijn.

Je hebt zelf ervaren hoe het is om door een VR-bril te kijken, je kan 360 graden foto's maken met je telefoon en een 360 graden rondleiding maken met Holobuilder. Als we tijd over hebben gaan we op schoolreis met Google Expeditions.

Met deze workshop open jij een hele nieuwe virtuele wereld voor je leerlingen.


78

Kleppen dicht! Effectief leren met ICT

Activerende werkvormen met eenvoudige online toepassingen

Na deze sessie:

  • heb je een aantal krachtige werkvormen ervaren waarbij ICT waarde toevoegt;
  • heb je ideeën opgedaan om ICT in je eigen lessen te gebruiken;
  • heb je een werkvorm voorbereid die je 'morgen' kunt gebruiken.

79

Leren, leven en werken in de 21ste eeuw

Praktijkvoorbeelden van 21e eeuwse leerarrangementen

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • een beeld hebben bij de ontwikkeling van de kennissamenleving;
  • kennis en begrip hebben van definities en modellen m.b.t. 21st century skills;
  • een beeld hebben van de mogelijke impact voor onderwijs en leren;
  • kennis hebben gemaakt met praktijkvoorbeelden van 21e eeuwse leerarrangementen..

80

Hoe je met Design Thinking je onderwijs kunt vernieuwen!

Aan de slag met Design Thinking als didactische werkvorm

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • kunnen uitleggen wat Design Thinking precies is;
  • weten hoe je Design Thinking als didactische werkvorm kunt inzetten;
  • ervaren hebben hoe het is om iets in heel korte tijd te ontwerpen waarbij je steeds feedback krijgt van de eindgebruiker;
  • een innovatieve en eigentijdse werkvorm in je toolkit hebben die je kunt toepassen op heel veel verschillende situaties en uitdagingen.

81

Strategic Planning: Innovatief 1:1-onderwijs succesvol plannen

De vijf pijlers van Enterprise-wide Strategic Planning

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie:

  • weet je wat de pijlers zijn van een succesvol implementatietraject;
  • heb je een beeld van het ESP-raamwerk;
  • heb je een beter beeld van het belang van een heldere onderwijsvisie;
  • heb je een beter beeld van de kwaliteit van de implementatiestappen die je tot dusver hebt gezet;
  • heb je een eerste schets van een strategisch plan voor je 1:1-implementatie.

82

Herontwerp je lessen tot een gepersonaliseerd aanbod

Gepersonaliseerd leren met de Q-Learning app

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie heb je geoefend met een herontwerpaanpak (de Q-methodiek) en beschik je over een blauwdruk van een gepersonaliseerd aanbod voor een bestaande les of lessenreeks.

Met deze ervaring en de zelf ontworpen blauwdruk kan je concreet aan de slag met de herontwerpvragen binnen je team.

 


83

Cyberpesten

Wat is het en hoe ga je er in je klas mee om?

Na deze sessie zal je beter voorbereid zijn op situaties waar je te maken krijgt met cyberpesten. Het is een illusie om te denken dat we het cyberpesten op scholen compleet kunnen oplossen, maar deze workshop verschaft je wel het inzicht en houvast waardoor je steviger in je schoenen staat en weet wat je kan doen als je in aanraking komt met Cyberpesten. 


84

Beeld in de klas: Fotografie gebruiken in dagelijkse lessen (BaO)

Inzichten, concrete voorbeelden en tips & trics met eenvoudige tools

Na deze sessie leer je fotografie gebruiken in je dagelijkse lessen, zoals wiskunde, wereldoriëntatie,... Kinderen zijn enthousiast wanneer ze fotografie gebruiken want dan spreken ze hun eigen beeldtaal. Via concrete voorbeelden en tips & tricks leer je ook de taal van de kinderen spreken!

 


85

Maak je eigen computergame met Pixel Press Floors

Eenvoudig games ontwerpen op de iPad (SO/PO/V(S)O-onderbouw)

Na deze sessie zal je je eigen computergame gemaakt hebben, die je kan uploaden en delen met andere spelers. Een superuitdaging en ideale differentiatietool voor midden-/bovenbouw basisonderwijs en onderbouw voortgezet onderwijs.


86

Programmeren met LEGO MINDSTORMS EV3 - Basis+ ('Deel 2')

Het ideale leermiddel om STEM-vakken aan elkaar koppelen!

Na deze sessie zal je beseffen dat je niet elk vak als een apart onderdeel mag zien, maar dat er mogelijkheden zijn om die vakken aan elkaar te koppelen. De MINDSTORMS EV3 is zo'n mogelijkheid.

Je zult vakken als techniek, wiskunde, engineering en ICT combineren om tot een bepaald doel te komen.


87

Computing onderwijs / Programmeren voor het basisonderwijs

Programmeren van theorie tot praktijk: Unplugged en met Scratch

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je een beeld hebben wat computing onderwijs inhoudt en hoe je hier concreet mee aan de slag kunt in het basisonderwijs. Je doorleeft een zeer aantrekkelijke unplugged activiteit en leert programmeren in Scratch, zoals ook leerlingen vanaf ± 9 jaar kunnen leren.


88

Scratch en computationeel denken

Grote ideeën verhelderd met Scratch

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je beter begrijpen hoe informatica leunt op grote ideeën, algemene principes, en hoe je daar ook binnen Scratch voordeel van kunt hebben.

 


89

Werken met Arduino: Aan de slag met LEDs & eenvoudig programmeren

Toepassingen voor eerste graad SO/VO, maar interessant voor iedereen

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren.  We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • het sturen van een knipperend led
  • het sturen…

90

Van Sketchup tot 3D printen

Printen van fysieke objecten

Na deze sessie zal je meer kennis en kunde hebben in het 3D printen, een product laagje voor laagje door een 3D printer kunnen laten maken en een basis gelegd hebben met het 3D tekenen (Computer Aided Design).


91

Bouw een levende computer in de klas!

Informaticawetenschappen voor iedereen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie kennen de begrippen ICT, IT, digitale geletterdheid en informaticawetenschappen geen geheimen meer.
Bovendien zal je op een leuke manier verschillende basisprincipes van de informaticawetenschappen kunnen aanbrengen in jouw klas via leuke activiteiten die geen computer vereisen!
Deze activiteiten zijn zowel geschikt voor het basisonderwijs als voor het secundair/voortgezet onderwijs.


92

Informatica & programmeren in onderbouw - Concrete ideeën & tools

Hoe begin je hiermee? Hoe zet je de volgende stap?

Na deze sessie zal je:

  • een volgende stap kunnen zetten bij het invoeren van informatica en programmeren op je eigen school, 
  • een aantal werkvormen en lesmaterialen kennen die je hierbij kan gebruiken,
  • aansluiting kunnen vinden bij een netwerk van docenten, scholen en begeleiders die hiermee ook aan de slag gaan.

93

Fablabs en maakonderwijs

FabLab als context voor STEAM- en maakeducatie

Na deze sessie zal je een concreet beeld hebben over hoe een fablab een zeer geschikte leeromgeving kan zijn voor STEAM- en maakeducatie, binnen formeel en niet-formeel onderwijs. Hiervoor gaan we praktisch aan de slag met de typische fablabtools en -materialen.