22. Van Sketchup tot 3D printen
Printen van fysieke objecten
Inhoud
Inleiding
Rapid prototyping (in de volksmond 3D printen) is een technologie die in de toekomst meer aandacht zal krijgen, het is een techniek waarbij er een product laagje voor laagje geprint wordt. Deze technologie bestaat al lang maar begint nu ook voor de gewone mens betaalbaar te worden, de open-source 3D printer RepRap is daar een voorbeeld van.
Inhoud
Als deelnemer zul je in Sketchup een product ontwerpen, dit product wordt daarna door Replicatorg in laagjes verdeeld, je krijgt te zien hoe de printkop daadwerkelijk gaat bewegen. Je zult dus met Sketchup leren omgaan. Daarna gaan we het product ook echt printen, waardoor je dan je ontworpen product fysiek hebt.
RepRap
RepRap is een opensource project dat een printer aan het ontwikkelen is die zich zelf kan printen. Nu is het zo dat de RepRap 60 procent van zichzelf kan printen. Dit wordt natuurlijk veel meer wanneer de RepRap ook electronische circuits kan printen.
Resultaat
Na deze sessie zal je meer kennis en kunde hebben in het 3D printen, een product laagje voor laagje door een 3D printer laten maken, en een basis gelegd hebben met het 3D tekenen (Computer Aided Design).
Voorkennis
Verplichte kennis
Basisvaardigheden computergebruik
Meegenomen kennis
Ervaring met Sketchup zou handig kunnen zijn
Lesmateriaal
Syllabus
Sites
(De Wereld Draaid Door, 3D printen)
Het kastelen project van fablab Utrecht, 3D printen in basisonderwijs
Thingiverse, een deelsite voor fysieke objecten.
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Docenten met technische interesse - Derde graad / Groep 7-8
- Secundair/Voortgezet onderwijs: Docenten met technische interesse
- Hoger onderwijs
- Volwasseneneducatie
Thema's
- Nederlandse lesgever
- Open bron
- Hardware
- Audiovisueel
- ICT Innovatie & Techniek
Tijdstip
Voormiddag (10u00-12u30)
Lokaal: 112
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.
Vorm
WorkshopLesgever
Geert Roumen
Lees meer over de expertise van Geert.
Korte titel : 3D printen
Deze pagina werd al 5206 keer bekeken